Citronfjäril

Från Wikimini, encyclopedin för barn
Hoppa till: navigering, sök

 Citronfjärils honan är ljust gulgrön, nästan som en kålfjäril men man kan se skillnaden på dem för att kålfjärilen har svarta prickar på sig. Citronfjärils hane är gul, nästan som en höfjäril. Man kan också se skillnaden på dem för att höfjärilen har också svarta prickar som kålfjärilen.

Citronfjärilens hona och hane kan känna igen varandra genom att kolla på deras orangea prickar som dem har på vingarna.

Citronfjäril är ganska vanliga i Sverige, de förökar sig i ljusa skogar och i buskage. Citronfjäril finns inte i Skottland eller i västra Norge.

Vuxna flyger mycket på sommaren, på sensommaren och på hösten hittar man dem i trädgårdar som har mycket blommor.

Larverna lever av vildväxande brakvedens blad. Vuxna äter nektar från gula och violetta blommor.

Citronfjäril flyger mycket ute, det kan hända att de sitter på marken och på vissna blad och då suger de nektar från blomstrande pilehängen.

Om man kollar på citronfjäril så ser man att den sitter med samlade vingar. Hur länge man än väntar så sitter citronfjäril fortfarande med samlade vingar, den breder aldrig ut sina vingar.

Citronfjäril parar sig på våren, honan lägger sina ägg under små blad. Äggen kläcks efter cirka en vecka, äggen är gula och avlånga när honan lägger dem. Ungefär efter 4 veckor så är de cirka 3 cm långa. När den växer byter larven hud 4 gånger.

Man kan nästan aldrig hitta citronfjärilenspuppor. Citronfjäril är puppa i cirka 2 veckor, man kan se citronfjärilen flyga runt på sensommaren och på soliga höstdagar.

I slutet eller i mitten på oktober går de i vinteride, de övervintrar alltid ute i det fria. Fjärilslarver äter upp sitt äggskal när de har kläckts, citronfjäril söker sig alltid till gula blommor på sommaren. Hanen visar sig först på våren, den suger nektar och förbereder sig för parningen, citronfjäril lever på ängar och i skogsbryn.

• Källor
• www.svenska-djur.se
• www.ne.se

Wikiboo Personliga verktyg