Giraff

Från Wikimini, encyclopedin för barn
Hoppa till: navigering, sök
Klassifiation
Föda:

Giraffen äter blad och lövverk. En vuxen giraff kan äta 60kg mat per dygn. Giraffen äter också gärna olika blommor, växtskott, frön och frukter. Oftast betar hanen i övre delen av träden och lämnar det undre till honan. Giraffen har en 40cm lång tunga så den kan slita av bladen och kvistarna i träden. Giraffens långa hals har att göra med att den ska kunna komma åt den mat som andra djur inte kan.

Kännetecken: Med sin långa hals når den upp till 5 meter över marken. Giraffen har långa ögonfransar som skyddar mot grenar och taggar

FÖREKOMST

Girafferna finner man på Afrikas savaner söder om Saharaöknen.Det finns också på djurparker.Giraffer är helt utrotade bland annat i nord Afrika.Ibland vissas den i öppningar vid skogar.

LIVSCYKLEN Giraffen är dräktig i 15 månader.Vanligtvis får giraffhonan 1 unge,som vid födelsen är 2 meter hög och väger 50kg.Efter några timmar kan de gå och följer mamman i 18 månader.När de är 6 år är den fullvuxen. En giraff kan bli högst 25 år. I fången skap levar den inte riktigt lika länge. En fullvuxen giraff är cirka 6 meter lång.

ÖVRIGT

                                                   Giraffer

Storlek Giraffhonan kan väga mellan 550-1200 kg och giraffhanen kan väga mellan 800-1900 kg.

Höjd Den kan bli mellan 3-9 m lång. Svansen kan bli 75-110 cm lång. Halsen kan bli upp till 2 m lång och tungan kan bli 50 cm lång.

Sömn En giraff sover stående. Det är lättare för dem att stå upp annars tar det tid för dem att komma upp och blir ett lättare byte för lejonen.

Ungar En giraff föder stående och ungen blir mellan 1 ½ m lång. Ungen står även 1 ½ timme efter födelsen.

Fötter Fötterna på girafferna kallas hovar. Honan försvarar ungen med hovarna starka nog att döda ett lejon. Hovarna kan bli mellan 30 cm lång lika lång som en tallrik.

Utseende Giraffen har mörka bruna fläckar. När giraffen blir äldre blir prickarna mörkare. Den kan även bli 25 år gamla.

Källa: kolmården.com och savannen.com

Wikiboo Personliga verktyg