Harry Potter

Från Wikimini, encyclopedin för barn
Hoppa till: navigering, sök

                             Harry Potter

Filmerna om Harry potter är 8 stycken, den sjunde och den åttonde filmen är samma bok för att boken är för lång för en enda film. 

Filmerna och böckerna handlar om en 11 år pojke vid namn Harry Potter. I sista boken gifter Harry sig Ginny Weasley och får tre barn. Barnen heter James Sirius Potter, Albus Severus Potter och Lily Luna Potter.

Han bor med sin moster Petunia Dursley, hans morbror Vernon Dursley, och Harrys kusin Dudley Dursley. Harry trivs inte hos familjen Dursley eftersom att de är väldigt elaka mot honom. Det har han gjort i hela sitt liv, eftersom att hans föräldrar är döda.

En dag får Harry ett brev från Hogwarts skolan för häxkonst och trolldom. Familjen Dursley vägrar att låta honom läsa brevet. Till slut så kommer en trollkarl; Hagrid och berättar för Harry att han är en trollkarl, precis som Harrys föräldrar. Harry får åka till Hogwarts.

Nästan alla filmerna om Harry Potter utspelar sig på skolan Hogwarts.

Harry Potter finns både som böcker och filmer.

Det finns 7 böcker och 8 filmer. (Det finns 8 filmer för att det är två delar av den sista filmen) 300 miljoner exemplar av böckerna är sålda. Men det kom en till bok vid namn "Harry Potter det fördömda barnet".

Harry Potter finns på 63 språk.

Harrys föräldrar är döda men han har vänner han kan vara med. Harrys bästa vänner är Ron och Hermione som han möter under sitt första år på Hogwarts

Under sina senare år på Hogwarts så upptäcker Harry att Voldemort, en ond trollkarl är tillbaka och han måste förstöra alla 7 horrokruxer för att vinna över Voldemort.

Lord Voldemort han som dödade Harrys föräldrar (Lily Evans Potter och James Potter).

Den som skrev Harry Potter heter J.K Rowling.

Wikiboo Personliga verktyg