Katt

Från Wikimini, encyclopedin för barn
Hoppa till: navigering, sök
                                        Katter

Katten är vårt populäraste husdjur. Den har funnits i 4000 år som husdjur. Dåförtiden så var hundarna populärast för dom gjorde nytta.

De lever oftast i 15- 20 år men det finns katter som har blivit 30 år. Katter kan bli upp till 30-45cm.

Föda-Det flesta katterna är laktosintoleranta. (Laktosintolerant är att man inte kan äta t.ex mjölk, smör, grädde,fil och ost). Men vanliga katter äter kattmat,mjölk och kattgodis. Dom jagar mest på natten.

Ungar och vuxna-När ungar föds så är det ungefär melllan 11-15cm långa och väger mellan 70-135gram. Kattmammman ska kollla så att dom får näring och så att de hålls rena. Kattungarna är döva när det föds. När det har got 9 dagar så börjar det att höra. Det ser inte fören 10 dagar. En vuxen katt kan bli upp till 30-45 cm lång.

Färger-Det finns vita,gråa,svarta,bruna och oranga katter,och de kan vara blanndade färger på katten. Katter kan klättra bra i träd. Det har vassa klor och fyra ben.

Om man vill ha en katt När man ska köpa en katt så då får man kolla hur man jobbar. För katten behöver dig och om du åker på semester så ska någon som du känner ta hand om katten för den vill inte vara ensam. Du ska också tänka att dom lever i ungefär i 20 år och under de åren ska du se till att katten ska må bra och för att den ska må bra så behöver den tid, omtanke och massor av kärlek.

Kattens lek och leksaker Katten ska ha något och leka med. När katten är 4 veckor börjar den leka med sina syskon. Motion behöver katten också. Katten gillar och jaga efter möss, råttor och vippa. Det fungerar med snöre också .

Gosa med katten En katt behöver vila också. Den gillar när man gosar och klappar den. Vissa katter kommer och lägger sig när man sitter ner.

Källa Katter.nu

Wikiboo Personliga verktyg