Leopard

Från Wikimini, encyclopedin för barn
Hoppa till: navigering, sök

Leoparden  🐆

Klassifikation

Leoparden tillhör familjen kattdjur. Arten lever i olika miljöer men kräver på grund av sitt smygande jaktset ett visst skydd av buska och träd. Den letar efter områden med träd eftersom den gärna förvarar sina byten i träd, som ett skydd mot jagande lejon och hyenor.

Förekomst

Leopaden lever numera i Afrika söder om Sahara samt i södra och östra Asien. med spridda på små ställen i Nordafrika och Mellanöstern.

Kännetecken

Pälsen är guldbrun med mörkare buk och mörka fläckar. Fläckarna är som regel små på huvudet, större på buken och benen och ornade i mönster. Leoparden kan även kännas igen på det arttypiga lätet. 

Föda

Leoparden jagar oftast i gryningen eller i skymmningen. Det använder både sin förmåga att smyga tyst och sin listighet när den jagar. Leoparden dödar bytet genom att antingen hugga i nacken eller genom att bita bytet i halsen. Leopardens föda består av allt från vårtsvin till små däggdjur och fåglar. 

Livscykel

Hanen hjälper inte till med födslen av ungarna. Det får honan klara på egen hand. Honan är dräktig i i tre månader sen föds ungarna i en väl skymd lya. Anledningen till att honan är dräktig så kort är att hon inte kan få tilräkligt med mat till sig skälv med ungarna i magen. När ungarna föds väger dom bara 430-570 gram. Det är vanligast att 2-3 ungar övrlever men från början kan dom vara upp till 6 st. Ungarnas ögon öppnas efter nio dagar. 

Övrigt

Leoparden är en tyst och ensam jägare.Leoparden kamougflage och leopardens anpassningsförmåga gör att och skarpa sinnen gör att leoparden kan komma undan att bli upptäckt. Leoparden är alltid fläckig men färgen på leoparden kan ändras beroende på vilken miljö den lever i.

Wikiboo Personliga verktyg