Schack

Från Wikimini, encyclopedin för barn
Hoppa till: navigering, sök

Schack

Schack är ett gamalt brädspel. Spelet går ut på att man ska försöka slå ut motståndaren Det finns sex olika gubbar. Alla gubbar är: 8 Bönder, 2 torn, 2 löpare, 2 springare, 1 dam och 1 kung. bönder får bara gå ett steg Schack Från Wikimini, encyclopedin för barn

Hoppa till: navigering, sök Schack Schack är ett gammalt brädspel. Spelet går ut på att man ska försöka slå ut motståndaren Det finns sex olika gubbar. Alla gubbar är: 8 Bönder, 2 torn, 2 löpare, 2 springare, 1 dam och 1 kung. bönder får bara gå ett steg fram om dem inte står på andra raden. Då får dem gå två steg. Bonden slår ut andra gubbar ett steg diagonalt. tornen får bara gå rakt fram eller åt sidan och får gå hur långt den vill om det inte är nån i sitt lag som är i vägen. Löparna får bara gå diagonalt hur långt den vill. Springarna får gå två steg och ett steg åt sida åt vilket håll man vill. Springaren får även hoppa över gubbar. Damen får gå fram bak och diagonalt hur långt den vill. Och kungen får gå ett steg runt om sig. Man gör ett drag och sedan får motståndaren göra ett drag. När man kan slå ut motståndarens kung så säger man schack. Då måste motståndaren göra någonting för att kungen inte ska bli utslagen. Om man inte kan göra någonting så kallas det schackmatt. Då har man förlorat. Världsmästaren i schack är Wilhelm Steinitz. Han är från Österrike. Schackets historia kommer från Indien och spred sig till Persien och när Arabien tog över Persien. Då så lärde det sig spela schack väster i Europa som spred sig till resten av eu. Schack spelades på 600 talet redan vad är schack 4an schack 4an är ett rikstänkande för fjärdeklassare som går ut på att alla ska va med. Det är bättre att va många i klassen i stället för att bara ta med dom bra. Det sa mer spelare det sa mer poäng. Man får 1 poäng om man förlorar, 2 poäng om man spelar remi, 3 poäng om man vinner. år 1831 hittade man ett uråldrigt schackspel på ön Lewis i yttre Hebriderna. Pjäserna anses vara de äldsta europeiska och tros vara tillverkade i Norge runt i år 1200. De visas nu på British museum i London.

Källor: http://schack.se/schack-i-skolan/schackfyran/ Källor: http://www.scandinavian-chess.se/schackets-historia/ källor: lär dig spela schack

Wikiboo Personliga verktyg